EEN SCHERPE KIJK OP DE MENS BIJ CONRAD
Na de middelbare was ze er snel uit, de vervolgstap moest administratie & marketing worden. Maar in plaats van op een communicatieafdeling, kwam Margriet Altena-Brouwer in de retail terecht. Bij een opticien. Het omgaan met klanten, het luisteren en adviseren en het sturen van het team van zes man bleken haar op het lijf geschreven. Ze haalde haar vakdiploma’s en zorgde ervoor dat de zaak liep. Een prachtige periode, die stopte toen er kinderen kwamen. Maar haar kijk op mensen veranderde niet.
Zorgen dat dingen geregeld worden
Het zorgen dat dingen geregeld worden en het sociale aspect liggen haar goed, dat weet ze inmiddels. Die mensenkant blijft trekken, maar haar diploma’s wijzen naar de administratie. En dus besluit ze opnieuw te investeren in kennis en kunde. Ze wil graag verder en stilstand is achteruitgang. Die filosofie bleek perfect te passen bij Conrad. In 2019 volgt een sollicitatiegesprek bij HR Director Linda Klaster. In plaats van even een uurtje, was ze de hele ochtend zoet. Het klikte. Margriet begon bovendien op een prettig moment op de administratie en rolde vanwege het vertrek van een collega direct in de personeelsadministratie.
Continue groei
In de groei van Conrad – van 35 naar 60 man - werd Margriet automatisch vraagbaak voor alle collega’s. “Het gebeurde op een natuurlijke manier en daarbij vind ik het ontzettend leuk om zaken uit te zoeken en goed te regelen. Het moet lopen in de organisatie en ik kon daar vanaf de start een bijdrage in leveren. Met Linda hebben we bepaald dat er meer aandacht voor HR moest komen en we vullen elkaar daar heel goed in aan. Het team wordt groter en diverser en daar gaat simpelweg veel meer werk in zitten. Ook hier zijn we dus druk bezig met innovatie.
WE WILLEN ECHT HET BESTE UIT IEDER INDIVIDU HALEN
Het leuke is dat we al een hele sociale, warme organisatie zijn. Er is veel aandacht voor de mens, we investeren in opleidingen en helpen waar het kan als het gaat om persoonlijke uitdagingen. Alles is bespreekbaar. Je wordt gezien bij Conrad. We willen echt het beste uit ieder individu halen. Dat ervaar ik zelf ook zo. Ik vind het heerlijk om collega’s te kunnen helpen met zaken waar zij tegenaan lopen. Mijn filosofie vanuit de winkel: met een klacht naar binnen en met een glimlach weer naar buiten. De diepgang van de relaties is heel waardevol. Alleen als je elkaar echt goed kent, kun je het maximale eruit halen.”
Werken en leren
Margriet is ondertussen gestart met haar opleiding Personeelsconsulent. De eerste module Arbeidsrecht & Sociale Zekerheid heeft zij afgerond en nu is het tijd voor Zakelijke Correspondentie en Middelmanagement & Bedrijfsvoering. Het is veel naast haar baan, maar ze houdt van het uitpluizen. Op de zaak worden grote stappen gezet in de structuur van de functionerings- en beoordelingsgesprekken. Samen met General Manager Gertjan Karman wordt een kennismatrix opgezet en een behoeftebepaling gedaan naar opleidingen. De urenregistratie wordt inmiddels met de app van Numbers vastgelegd. Financial & Business Controller Jannette de Groot-Sijtsma draagt sinds deze zomer zorg voor de financiële ruggengraat op basis waarvan we ons beleid kunnen uitvoeren.
“De afdeling Human Resources wordt steeds volwassener en dat is niet alleen keiharde noodzaak, maar ook ongelooflijk leuk om mee te mogen maken. In de huidige markt is het niet eenvoudig om het juiste, technisch geschoolde personeel te krijgen of vast te houden. En wij gaan juist graag voor de lange termijn. Dat “wij-gevoel” dat we vanaf de start bij Conrad hebben, houden we heel graag vast. Maar of je met 15 man of met 60 bent, maakt wel degelijk iets uit.”
Samenwerken, daar gaat het om
“Een project waar ik veel zin in heb is de optimalisatie van ons “onboarding”-proces. Maar ook het vereenvoudigen van de contracten is een mooie uitdaging. Hoe maken we het voor iedereen begrijpelijk? De interne communicatie verdient sowieso veel aandacht, want je hoort niet automatisch meer alles sinds de groei. Denk aan de opzet van een interne nieuwsbrief en de verdere professionalisering van de dashboards en de eindejaar presentatie. We werken meer in afdelingen dan voorheen. En iedere afdeling heeft zijn eigen dynamiek. Dat moet ook zo blijven. In de werkplaats werken nu eenmaal andere mensen dan aan de tekentafel.”
“Het is onze taak als HR, het MT en die van de managers om de afdelingen met elkaar te laten samenwerken. Onze open bedrijfscultuur helpt daar sterk in mee. We hebben tenslotte maar één hoofddoel: het produceren van de beste verticale grondboormachines ter wereld.