MET DE JUISTE DRIVE IS NIKS ONMOGELIJK

Stel je voor: je komt als onervaren student bij een bedrijf binnen en je eerste verkooptraject is meteen in het Duits. Niet eenvoudig als je de taal niet of nauwelijks spreekt. Met handen en voeten en met zijn tijdelijke, beste vriend Google Translate wist hij deze nieuwe opdrachtgever te begeleiden bij de aankoop van een rotatietafel. Een prestatie van formaat, zeker als hij vlak erna ook zijn eerste grondboormachine – een Boxer 60 - verkoopt. Jarno Rotink is relatief nieuw bij Conrad, hij werkt er nu anderhalf jaar, maar klinkt als een ervaren rot. Praten is sowieso niet een probleem. Deze gezelligheidsnajager uit Ossenzijl zit dan ook prima op zijn plek in Emmeloord.

Van de landbouw naar de bouw
Jarno, 22 inmiddels, startte op een agrarische opleiding, rondde de verkoopopleiding in Heerenveen af en volgt nu de MBO 4 verkoopmanager in Groningen op het Noorderpoort. Hij is bijna klaar met z’n laatste examens en start per 1 augustus fulltime bij Conrad op de verkoopafdeling. Vanuit huis is hij landbouwgericht, zijn ouders hebben een mechanisatiebedrijf. Hij liep dan ook eerst een aantal stages in de landbouw, voordat Conrad op zijn pad kwam. Hij werd als stagiair binnengehaald door Bram Muurlink zelf, die kende hem uit de buurt en van de autocross.

Het begin was best pittig. De materie is behoorlijk specifiek en de verkooptrajecten zijn doorgaans aan de lange kant. Vooral omdat iedere verkoop maatwerk is. “Je verkoopt geen pakje boter”, benadrukt Jarno. ”De boorwereld is aan de ene kant internationaal georiënteerd, aan de andere kant kent iedereen elkaar. Het is een echte nichemarkt. Iedereen kent Conrad gelukkig en dat willen we in andere landen natuurlijk ook bereiken.”

‘JE VERKOOPT GEEN PAKJE BOTER”

Naast de verkoop is Jarno de afgelopen periode bijna op elke afdeling werkzaam geweest. Hij kent de organisatie op zijn duimpje. Het helpt hem enorm dat hij makkelijk contact maakt. Wat hem opviel en later overtuigd heeft is de familiaire sfeer, ondanks de grootte van de Conrad. “We zijn hier lekker direct en de lijnen zijn kort. Dat bevalt me prima. Op vrijdag bespreken we tijdens een biertje in het Conrad Café nog even de week en in de weekenden kom ik veel collega’s weer tegen.” Voor de verkoop zijn die sociale elementen essentieel. Die dynamiek moet erin zitten. Het mag met een beetje bravoure, want niks is onmogelijk! Dat is echt het motto bij Conrad. “We werken er keihard aan om elke wens van onze klanten uit te voeren. En dat doen we met z’n allen.”

Vakkennis doe je op in de praktijk

“Ik was op de Bauma in München, dat was wel een van de hoogtepunten tot nu toe. Wat een gigantische beurs is dat. Op de beurs in Hardenberg was ik verantwoordelijk voor de op- en afbouw van de stand en de uitstraling, samen met Andy van marketing. Ik heb ook een aantal weken op Conrad Service Solutions gewerkt. Daar heb ik ontzettend veel geleerd. Ik weet niet of ik de beste monteur ben, maar ik ben heel blij dat ik nu meer weet van de installaties. Het is echt wel wat anders dan de landbouwmachines, zowel de techniek als de klanten. "Ik heb wel veel ervaring op kunnen doen in de voorgaande gesprekken uit de landbouw." 

Lessons learned

“Ik ben graag met 100 dingen tegelijkertijd bezig. In de afgelopen anderhalf jaar heb ik geleerd dat dit niet altijd verstandig is. Het gevaar is dat je chaotisch werkt en zaken vergeet of mist. Sales Engineer Hendrik Otten heeft me hier erg mee geholpen. En ook de structuren en systemen binnen de organisatie helpen aanzienlijk. We werken met een digitale agenda en met een ERP-systeem van Ridder. Mijn doel is eenvoudig, ik wil gewoon heel veel machines gaan verkopen. Daar heb ik geen target voor nodig. Ik ben wat dat betreft wel succes gedreven. Een Combi 500 verkopen zou ik echt wel heel tof vinden. Of dat een elektrische of een diesel aangedreven model is, maakt me niet zoveel uit. Als het maar een grote machine is. Ik wil hier heel graag mee aan de slag en wil niet gezien worden als die jongen die alleen maar komt halen. Ik wil me nuttig maken voor de organisatie en een vast contract is dan ook een enorm compliment.

Pijlen op de toekomst

De jeugdigheid en gedrevenheid van Jarno passen goed. Hij richt zijn pijlen op de toekomst. Hij zoekt het plezier en toont daadkracht. En die combi is noodzaak in de sales. Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Dat geldt ook voor de weekenden, dan maakt hij er graag een feestje van. Lekker sleutelen met vrienden en zelf achter het stuur bij de autocross. Naar de kroeg of een evenement, als hij het maar niet zelf hoeft te organiseren. “Ik schuif in mijn vrije tijd liever gewoon aan, haha. En op maandag ga ik echt weer met heel veel enthousiasme aan de slag.”

Voor Conrad wil hij steeds vaker de deur uit, echt contact maken met de klant. Een persoonlijke band opbouwen en onderhouden. Hij begrijpt heel goed dat het gaat om gunning. “Ze moeten je graag langs zien komen voor een bakkie koffie of een potje bier. En ze moeten overtuigd zijn van de kwaliteit van je product. Dat laatste zit wel goed, de eerste component zal ik moeten bewijzen.”

Terug naar het overzicht
Bel.mij.terug.
We gaan veilig en zorgvuldig met je gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Op.de.hoogte.blijven

Vul je mailadres in om op de hoogte te blijven van CONRAD STANEN. Je ontvangt alleen updates als deze echt relevant zijn.

We gaan veilig en zorgvuldig met je gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »