LOGISCHE STAPPEN ZETTEN
Sander Nijenhuis heeft sinds het najaar van 2020 de rol van Teamleider Logistiek bij Conrad op zich genomen. Geen eenvoudige klus, want de organisatie zat toen midden in de verbouwing. De nieuwbouw van de serviceafdeling en die van het magazijn waren in volle gang. En dat terwijl de productie van nieuwe machines op het hoogste niveau lag sinds de oprichting. Inmiddels draaien ook de service en het magazijn op volle toeren en wordt de laatste hand gelegd aan de kantoren op de tweede etage en de uitbouw van de kantine naar een eigen Conrad Café.
Verandering is de afgelopen jaren wel het codewoord gebleken bij Conrad, zo ervaart ook Sander. “Toen ik anderhalf jaar geleden bij Conrad startte waren we al enorm in beweging en dat is tot op de dag van vandaag niet anders geweest. In mijn eerste periode plaatsten we nieuwe stellingen en richtten we die tegelijk met twee nieuwe Kardex-kasten in. Een zeer tijdrovend traject, met name vanwege het vastleggen van de stamgegevens van al die artikelen in ons ERP-systeem. Waar we een aantal jaren geleden nog vanuit een klein magazijn en later met een enkele Kardex-kast uit de voeten konden, hebben we nu het viervoudige aan capaciteit nodig. Ik stapte in een rijdende trein en dat was zowel indrukwekkend als uitdagend.”
Logistiek in beweging
“Het interessante van een organisatie als Conrad is dat het gehele team continu bezig is met het verbeteren van de werkprocessen. Die snelheid en het steeds weer moeten maken van vlotte en verstandige beslissingen leer je niet op een opleiding. Natuurlijk kreeg ik op de mbo Logistiek & Transport en later ook op de avondopleiding Planning & Logistiek de basis mee, maar wat we hier aan het doen zijn is wel even wat anders. Dat dit niet altijd naadloos verloopt hoeven we niemand uit te leggen. Het is steeds weer aanpassen aan nieuwe uitgangspunten, nieuwe parameters.”
Wat we hier aan het doen zijn is wel even wat anders
“Het aanpassingsvermogen is gelukkig groot. Dat gevoel van samen de schouders eronder heerst heel sterk hier. Iedereen heeft de wil en de drive om het allerbeste product af te leveren. Dat zie je op alle afdelingen terug. Voor mijn afdeling is het de taak om gestructureerd de benodigde producten intern en extern op het juiste moment op de juiste plek te hebben. Of dat nu gaat over de inkoop, de nieuwbouw of de service, de verspaning of de constructie. Toch zien we nog regelmatig gebeuren dat de waan van de dag regeert. En dat betekent dat er nog wensen genoeg overblijven.”
“Ontwikkelingen waar we nu mee bezig zijn: het verder inrichten van het magazijn en de Kardex-kasten. We zorgen ervoor dat we elke keer weer de routing en handling verder optimaliseren. En dat betekent ook alle producten voorzien van een artikelnummer. Het Pick Global System gaat ons op termijn steeds beter helpen. We focussen in de komende periode bovendien nog meer op onze controlerende taken en trekken steeds meer de regie naar onze afdeling toe. Uiteindelijk willen we een maximale efficiëntie behalen. En hoewel het een utopie zal zijn dat we 24/7 elke handeling in de smiezen hebben, de groei die we zien geeft veel voldoening.”
Aan de inzet zal het niet liggen
“Stilstaan doen we eigenlijk nooit en dat past ook wel bij mij. Ook privé ben ik vaak in beweging. Het is gewoon lekker om bezig te zijn. Ik ben dan ook benieuwd hoe 2022 eruit gaat zien en wat we allemaal voor elkaar kunnen krijgen. Met name de ketensamenwerking met leveranciers die gebruik maken van hetzelfde ERP-systeem vind ik boeiend. Daar liggen qua efficiëntie nog heel veel uitdagingen. Eén ding weet ik zeker, aan de inzet zal het bij Conrad niet liggen. Aan de gezelligheid trouwens ook niet."