KAN NIET, BESTAAT NIET!
Er is nog meer structuur gekomen in de werkzaamheden en de inrichting van de werkplaats is stap voor stap geperfectioneerd. Ook service en onderhoud moet een geoliede machine zijn. Wat dat betreft is er veel overlap met de nieuwbouw van Conrad.
Na de mavo en de monteursopleiding op het middelbaar beroepsonderwijs deed Leo ervaring op in de landbouwmechanisatie. Ook dit is van oudsher een branche waarin innovatie een essentieel onderdeel is van de bedrijfsvoering. In de machinebouw moet elk volgend model weer een verbetering zijn ten opzichte van het bestaande, zowel van het eigen merk als die van de concurrentie. Ook in de grondboormachines gaat de ontwikkeling hard en dat betekent dat de monteurs goed op de hoogte moeten zijn en blijven.
Service en onderhoud veranderen
Steeds meer onderdelen worden mechanisch, elektrisch of hydraulisch aangestuurd en handwerk komt er bijna niet meer bij kijken. Dat maakt de machines veiliger en effectiever, maar in een aantal opzichten ook complexer. Service en onderhoud veranderen inhoudelijk en met name de specialistische kennis die noodzakelijk is. “Daar zijn we met ons team heel bewust van. We hebben andere gereedschappen nodig en andere kennis. Hierin werken we dan ook nauw samen met de nieuwbouw- en engineeringsafdelingen van Conrad. Als voorloper in de markt ligt daar heel veel kennis.”
“FEIT IS: OOK SERVICE & ONDERHOUD MOET EEN GEOLIEDE MACHINE ZIJN’
“In de rol van Service Coördinator heb ik te maken met een zeer afwisselende werkweek. Geen dag is hetzelfde en alles loopt altijd anders dan gepland. Mijn werkzaamheden bestaan uit het organiseren en coördineren van de uitvoering van al het service en onderhoud aan alle grondboormachines, zowel in het veld als bij ons in de werkplaats. Dit zijn vaak installaties van Conrad, maar ook andere merken zijn bij CSS aan het juiste adres. We willen iedere boormeester helpen zijn machine zo snel mogelijk operationeel te hebben. Stilstand is achteruitgang!”
“Naast de doorlopende service- en onderhoudscontracten zijn het vaak ad hoc opdrachten waar we mee te maken hebben. De boormeester belt met een probleem – hoewel het ook de werkvoorbereider, directeur of eigenaar kan zijn – en dan moeten we zo snel mogelijk aan de slag. Onze eigen machines kunnen we met een 4G modem op afstand uitlezen. We weten dan heel snel wat het probleem is of kan zijn. Dit scheelt enorm veel tijd in het vinden van een oplossing. Zeker als we te maken hebben met klanten in het buitenland. Het is mijn taak de klant te woord te staan en zo snel mogelijk te helpen. Ik weet inmiddels dat er altijd een oplossing is. Het is aan ons als team om creatief genoeg te zijn.”
Een een-tweetje met Purchase
“Buiten de spoedreparaties en storingen heb ik veel contact met klanten over onderhoudscontracten, de verkoop van spare parts en tooling. Daarin werk ik ook veel samen met Steven van Mourik van Purchase. Het doel is op een efficiënte en heldere manier te communiceren met klanten en waar nodig storingen direct op te pakken zonder, dat er afbreuk wordt gedaan aan vastgestelde planningen en contractuele verplichtingen. Servicecontractenbeheer, de vastlegging in Ridder - ons ERP-pakket - en het preventief monitoren en managen van onderhoud zijn dagelijkse taken.”
“De ontwikkelingen gaan snel en ik kijk dan ook mijn ogen uit. Wat dat betreft ben ik net als meerdere van mijn collega’s heel benieuwd naar de lijn van elektrische installaties waar Conrad mee is gestart. Ik heb nog niet echt een favoriet model, iedere machine heeft zijn eigen charme, maar voor de toekomst is de elektrische variant een must.”