BOOR DIE NIEUWE MARKETINGTECHNIEKEN MAAR AAN
In februari 2016, vlak voor onze eerste Bauma in München, startten we met een strategische marketing aanpak. Een nieuwe huisstijl, website en bedrijfsfilm werden de grond uitgestampt. We legden vast waar we voor staan en hoe we willen communiceren. Zo werden kernwaarden als Driven, Custom, Powered en Solid geladen. Alle campagnes, intern en extern, die daarna volgden hadden dezelfde grond, dezelfde toon. Van de socials tot de eindejaarsgeschenken en van de organisatie van de Open Dag tot de zomerpakketten. Die basis verandert niet, die staat als een Comax.
TIJD VOOR MARKETINGINNOVATIE
Met de groei van Conrad werd de vraag naar nieuwe marketingoplossingen en meer aandacht steeds sterker. Tijd voor verjonging dus. We zochten een assertieve alleskunner, een ondernemer met gevoel voor techniek. En we vonden hem gewoon in de polder, in de persoon van Andy van Aggelen. Geboren in Emmeloord en opgegroeid in Luttelgeest. Jong, want de polder is er voor hem altijd geweest. Andy zat op het Zuyderzee en deed eigenlijk alle vakken, behalve Biologie. Dat was echt niet zijn ding. Nou ja, alleen het onderdeel voortplanting misschien. Hij was meer van het sporten en de bèta-vakken, maar zijn jongensdroom van straaljagerpiloot leeft hij (nog) niet. Na de mavo koos hij voor de versnelde opleiding Elektrotechniek. Misschien wel door zijn vader die monteur is in de landbouw, door zijn opa en oma die een fietsenwinkel met werkplaats hadden of omdat andere opleidingen te ver weg waren en te veel kostten. En geld is belangrijk.
Naast sport en techniek verdient Andy van jongs af aan al graag zijn eigen centen. Op zijn twaalfde al sprong hij een gat in de lucht toen hij bloemkolen mocht planten, ook al was het vervelend werk. Eindelijk kon hij zelf geld verdienen. 20 euro voor een hele dag. Zijn moeder had nog nooit iemand zo blij gezien. Toch wist hij ook zeker dat hij wilde studeren. Zijn keuze voor de opleiding E-commerce aan het hbo is dan ook niet verrassend. Hier kwamen zijn liefde voor techniek, de computer en het ondernemen samen.
Hij vindt de tweejarige opleiding geweldig. In het eerste jaar, tijdens en de Corona-periode, begint hij al met zijn eigen bedrijf, samen met studiegenoot Sven. Stilzitten kan hij niet. Hij bouwt websites voor een eigen merk koffiebonen, de Ronde Tafel, een tractorpull-event en een reisbureau gespecialiseerd in excursies. Op school leert hij ondertussen alles over webshops uitdenken, online marketing, data, zakelijk rapporteren, klantonderzoek en verbetervoorstellen. Tijdens zijn stage en de afstudeeropdracht bij een jongerenreisorganisatie duikt Andy in de wereld van webshops, SEO en SEA (en de zee bij Lloret de Mar). En die praktijkgerichtheid komt van pas bij Conrad.
OP ZOEK NAAR MEER
Op 5 december 2022 start Andy op de Escudo 21. De klik met Linda is er direct en een tweede gesprek is niet nodig. De vrijheid, openheid en het werken in de techniek gaven voor hem de doorslag. ‘Hier heb ik de mogelijkheid om zelf te onderzoeken wat er nodig is’, benadrukt Andy. ‘Ik wil zelf uitzoeken hoe de hazen lopen. En dat kan bij Conrad. Er was geen specifieke takenlijst en geen direct leidinggevende. Zowel het MT, sales als marketing geven opdrachten. In eerste instantie was het dus bepalen wat prioriteit had, wanneer doe je wat? Daarnaast was het uitzoeken hoe beurzen en evenementen werken, hoe vormgeving met Photoshop, InDesign en Illustrator werkt en op welke manier we willen communiceren met reclamebureaus, drukkerijen en niet te vergeten de verschillende afdelingen.’
3D, ARTIFICIAL INTELLIGENCE EN AUGMENTED REALITY, MARKETING IS NOOIT BORING
‘Inmiddels krijg ik steeds meer mijn eigen ritme. Ik weet ook steeds beter bij wie ik moet zijn en dus wordt het makkelijker om de juiste informatie op te halen. De komende jaren gaan we aan de slag met klanttevredenheidsonderzoeken, 3D-experiences, de strategie in Duitsland en het upgraden van de socials. Ik ben daarnaast benieuwd naar de Brunnenbauertage en naar de samenwerking met digital agency Kemari die ons ondersteunt bij de marketingstrategie van Conrad Service Solutions. Ik pak zelf steeds meer vormgeving op zoals voor de boormeesterpakketten, de interne zomercampagne, de branding van de Innovation Room en de ontwikkeling van het Conrad magazine. Verder zoeken we steeds meer verdieping in de interviews en cases met klanten en bekijken we de mogelijkheden van augmented reality en artificial Intelligence in de vorm van ChatGPT bijvoorbeeld. Maar er is meer.’
‘We zetten de drone vaker in, gaan actiever fotograferen en zitten dichter op de data. De websites krijgen meer verdieping, we gaan aan de slag met intranet en gaan met HR onboarding meer vormgeven. De conclusie: marketing is veel meer dan een leuk tekstje in een social. En ik kan niet alles tegelijk. Voor mij wordt het de uitdaging om de juiste balans te vinden tussen generalist, online marketeer, event producer en creative. Bovendien is mijn interne pr – uitleggen waarom doen we wat we doen en wat betekenen al die marketingtermen eigenlijk? - ook nog een uitdaging. Al die onderdelen wil ik leren managen, en daar heb ik heel veel zin in.’