WAT JE VAN DICHTBIJ HAALT, IS ER SNELLER

| We doen veel zelf bij CONRAD, maar maken bewust gebruik van de producten van geselecteerde leveranciers. Een aantal vaste partners zetten we de komende periode graag in het zonnetje. Vandaag is dat technische groothandel AES uit Emmeloord.

Iedere machine die we bij CONRAD produceren is maatwerk en zo goed als de som der delen, plus dat beetje extra wat onze specialisten toevoegen. We doen veel zelf, maar maken bewust gebruik van de producten van geselecteerde leveranciers. En dat betekent samenwerken, bedenken, doorontwikkelen en vertrouwen op elkaars expertise. Een aantal vaste partners zetten we de komende periode graag in het zonnetje. Omdat we blij zijn met de samenwerking.

Ver hoef ik niet te rijden vandaag voor het gesprek met Technisch Directeur Laurence Bolhuis van AES Technische groothandel. Vanuit de Escudo 21 is het nog geen 10 minuten rijden. Emmeloord is de thuishaven en dat geldt ook voor AES begrijp ik van Laurence. Toen AES in november 1979 werd opgericht was de huidige directie nog niet geboren. Toch liggen de roots wel degelijk in de zaak. Als 16-jarige jongen was Laurence kind aan huis. Hij begon er in januari 2002 als monteur. Zijn vader was jarenlang verkoopleider bij AES, de vader van de huidige Algemeen Directeur Edwin van Bruggen was chef in de werkplaats. Edwin begon op zijn 15e als vakantiehulp.

Sinds 2011 zwaaien ze samen de scepter bij deze technische groothandel met een enorm breed assortiment aan producten en diensten. In dat jaar namen ze het bedrijf over van de toenmalige eigenaar Zieger Driezen. Samen met zijn compagnon Ton Hegeman begon Driezen ruim dertig jaar eerder met het repareren van startmotoren en dynamo’s. Het motto was: gewoon lekker sleutelen. De situatie van nu is niet te vergelijken met die van nu. Edwin en Laurence hebben gas gegeven. De organisatie heeft meer focus gelegd op de industrie, waaronder ook de samenwerking met Conrad valt. En er is een tweede vestiging geopend in Lemmer die zich vooral richt op de maritieme sector.

Die zaken leidden bij elkaar ook tot een grote verbouwing waarbij de complete workflow werd herzien. Het pand aan de Havenstraat oogt meer dan strak. Ik kijk mijn ogen uit, want er wordt duidelijk veel aandacht besteed aan de presentatie en logistiek. Zo worden de orders en vragen per telefoon, mail en app niet meer afgehandeld aan de balie zoals voorheen, maar door de zeer ervaren afdeling klantenservice. De expeditie is opnieuw ingericht, met aparte ingangen voor de distributie, een afdeling voor controle, bestickering en een complete hal met slangen op haspels. En wat elke keer weer opvalt is dat werkelijk elk onderdeel van het magazijn geordend en blinkend schoon is. De werkplekken zijn per persoon ingericht en in de werkplaats hebben de monteurs zelf op hoogte te verstellen werkbanken en hun gereedschap bepaald.

AES staat bekend om zijn brede product- en dienstenaanbod. Zo kun je er terecht voor inkoop en reparatie van startmotoren, dynamo’s en standkachels, maar ook voor gereedschappen, equipment, automaterialen, mobiele apparatuur, hydrauliek, bevestigingsmaterialen en diverse soorten lak voor auto en industrie. En dat betekent dat er veel wordt geïnvesteerd in kennis. Niet alleen voor het eigen personeel, maar het leslokaal in het pand wordt ook gebruikt voor workshops en trainingen voor klanten. ‘Die technische kennis daar sta ik voor, dat geeft vertrouwen aan onze klanten’, zegt Laurence. ‘Alle producten die binnenkomen, worden gecontroleerd en verwerkt in ons systeem. We weten waar ze voor zijn en hoe ze moeten worden ingezet.’

“Multi bereikbaar zijn, dat is wel één van onze doelen!”

‘Op basis van deze kennis bereiden we orders ook anders voor. Tegenwoordig zetten we 1 bak met alle onderdelen voor een bepaalde machine klaar. Zo hoeft de klant de verschillende producten niet meer te verdelen. In de nieuwe economie willen we onze klanten zoveel mogelijk ontzorgen.’

Meegaan met de nieuwe eisen betekent ook contact met je afnemers houden. Conrad is daar een mooi voorbeeld van. ‘Met inkoper Steven van Mourik heb ik regelmatig contact en sparren we over bepaalde technische of procesmatige zaken. Ik kan en wil niet op de stoel van de engineer gaan zitten, maar ik merk dat we als AES de klant kunnen versterken. Niet iedere partij heeft die wens trouwens. Conrad is ook wat dat betreft een bijzondere klant voor ons. Niet alleen is het een hele grote klant, maar ook een die ieder jaar flinke stappen zet. In de groeiende economie de afgelopen vijf jaar ging het enorm hard en moesten wij ook bijschakelen. Samen bespreken we dan de verbeterpunten. Conrad kan nu eerder en gestructureerder bestellen en wij weten beter welke voorraad noodzakelijk is om snel te kunnen leveren. Omdat we om de hoek zitten is het bovendien eenvoudig om op de dag zelf orders te leveren.’

Een wens in de toekomst is om de ERP-systemen te koppelen, zodat de noodzakelijke materialen direct zichtbaar zijn in onze administratie en de elektronische orders nog sneller verwerkt kunnen worden. Er komt dan bijna geen handwerk meer aan te pas. Binnenkort wordt het ERP-pakket ook gekoppeld aan de webshop. We willen uiteindelijk “multi bereikbaar” zijn. Om die doelstelling te behalen investeren we ook in marketingcommunicatie en gaan we vanaf november hard aan de slag met de huisstijl, de website, de socials en een nieuwe folder. We willen regionaal de gevestigde partij blijven en nog meer de boer op. Maar bij Conrad zijn we zo!’


Terug naar het overzicht
Innovation in drilling equipment

Conrad Stanen B.V.

Adres Escudo 21
8305 BM Emmeloord, NL
Telefoon +31 (0)527 69 71 96
Fax +31 (0)527 61 0194
E-mail info@conrad-stanen.nl
Alle contactgegevens

Bel mij terug

We gaan veilig en zorgvuldig met je gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring

* Verplicht veld