SPECIAL DELIVERIES | INTERVIEWS WITH OUR SUPPLIERS

| We doen veel zelf bij CONRAD, maar maken bewust gebruik van de producten van geselecteerde leveranciers. Een aantal vaste partners zetten we de komende periode graag in het zonnetje. Vandaag is dat KRAMP uit Varsseveld. Hun motto: It's that easy!

Iedere machine die we bij CONRAD produceren is maatwerk en zo goed als de som der delen, plus dat beetje extra wat onze specialisten toevoegen. We doen veel zelf, maar maken bewust gebruik van de producten van geselecteerde leveranciers. En dat betekent samenwerken, bedenken, doorontwikkelen en vertrouwen op elkaars expertise. Een aantal vaste partners zetten we de komende periode graag in het zonnetje. Omdat we blij zijn met de samenwerking.

ZO MAKKELIJK IS HET DUS!

Een van die partijen is KRAMP uit Varsseveld, de grootste leverancier van onderdelen en accessoires in de agrarische sector en specialist in tuin & park, de machinebouw en construction. CONRAD neemt er o.a. producten af voor de hydrauliek, aandrijf- en voertuigtechniek en materialen voor de werkplaats. We spreken met Marlous de Beer, verantwoordelijk voor account management en business development bij KRAMP en al ruim vijf jaar verantwoordelijk voor het contact met CONRAD.

Hoi Marlous, jij kent ons natuurlijk goed, maar vertel eens iets over KRAMP

Het startte allemaal in 1951. De toen 34-jarige Johan Kramp kocht voor 5.000,- gulden een voorraad maaibalken en onderdelen. De onderdelen sloeg hij op in de garage van een hotel in Varsseveld. In de eerste jaren was hij inkoper, verkoper, administratief medewerker en logistiek handelaar tegelijk. Hij was een echte ondernemer, creatief en eigenwijs in zijn aanpak. Hij ging op de fiets de grens over om de Duitse markt te leren kennen en startte zijn eigen productie-unit, omdat leverancier Walterscheid geen onderdelen aan hem wilde verkopen.

Zijn bedrijfsfilosofie was zo helder als wat: maak het zo makkelijk mogelijk voor klanten om van je te kopen. Zakelijk succes hing volgens hem af van vier factoren: geluk, hard werken, hard werken en hard werken. Alle orders moesten dezelfde dag verwerkt worden. Het deed er niet toe hoe laat het werd en het maakte niet uit welke positie je had in het bedrijf. Iedereen hielp mee. Toen econoom en latere directeur Anjo Joldersma voor het bedrijf begon te werken zei meneer Kramp: "Economen brengen me niets, start in het magazijn. Dan pas snap je waar dit allemaal goed voor is".

Dat klinkt als een echte aanpakker. Zie je dat nog terug in de organisatie nu?

De fundering voor Kramp zoals wij die nu kennen is door de heer Kramp opgebouwd. Door te kijken naar hoe hij is begonnen en wat hem bijzonder maakte, leren we vandaag de dag nog steeds. Op dit moment werken er rond de 3.200 mensen verdeeld over 27 landen. Het hoofdkantoor staat in Varsseveld, net als de KRAMP Hub voor ICT en we hebben een verkoopkantoor in Leek. Toch voelt KRAMP nog altijd als een familiebedrijf. Het is een sociaal bedrijf, vol eigen initiatief. Liever een keer goed op je bek gaan, dan gebrek aan initiatief. De mensen zijn nuchter en sociaal. Dat zie je ook terug in de visie en missie van het bedrijf.

‘Je kan een fout maken, maar als je mij voor een tientje bedriegt lig je eruit.’ - Johan Kramp

Wat is jullie visie dan?

We willen de essentiële partner zijn in de landbouwonderdelen- en accessoiresmarkt door samen met de dealers de behoefte van de boer te vervullen. Om deze visie te kunnen realiseren, hebben we in alle landen, ook waar we nu nog klein zijn, een groter volume nodig. Dit willen we bereiken met de groei van onze omzet en een groter marktaandeel. Deels door autonome groei en deels door overnames.

KRAMP is er voor de lange termijn, duidelijk. Hoe gaan jullie duurzaam vooruit?

Als bedrijf in de agrarische sector, weten we hoe belangrijk het is om goed om te gaan met onze omgeving. Een duurzame manier van ondernemen is altijd belangrijk geweest voor KRAMP. Daarom doen we graag een stap extra. Vanaf de start gaf Johan Kramp dozen van leveranciers een tweede leven door ze opnieuw te gebruiken voor transport. Deze dozen zijn inmiddels vervangen door onze rode retourbakken, maar de principes zijn hetzelfde gebleven. De klant heeft geen afval, de retourbakken zijn herbruikbaar en goed stapelbaar waardoor de vrachtwagens goed vol geladen kunnen worden. Zo vervoeren we minder lucht en maken dus efficiënter gebruik van de brandstof die nodig is voor het transport.

Wat doen jullie nog meer?

Recyclen vinden we per definitie belangrijk. Vandaar dat alle verpakkingen van Kramp en Gopart voorzien zijn van het Groene Punt logo. Dit logo geeft aan dat de onderneming van het product een financiële bijdrage levert aan de selectieve inzameling, sortering en recycling van verpakkingen. Om onze verzendverpakkingen op te vullen gebruiken we 100% gerecycled papier. Daarna sealen we onze pallets met dunnere folie met behulp van een stretchmachine. Een mooie besparing op afval. Waar mogelijk maken we gebruik van groene stroom. Daarnaast gebruiken we een aardwarmte en warmte- koudeopslag in plaats van reguliere verwarmings- en koelsystemen voor de vestigingen in Nederland en Frankrijk en ligt ons dak in Varsseveld net vol met 1.636 zonnepanelen.

We willen bovendien iets terugdoen. In verschillende landen ondersteunt Kramp goede doelen. In Engeland sponsoren we bijvoorbeeld het Royal Agricultural Benevolent Institute. Deze organisatie ondersteunt boeren die te maken krijgen met een verlies in inkomen. Via de Kramp Run ondersteunen we in Nederland Kanjers voor Kanjers. Deze stichting steunt lokale projecten ten behoeve van het welzijn van het kind, bij voorkeur door middel van

sport en spel. Groepen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt willen we een plek bieden binnen Kramp. In Varsseveld hebben we een unieke samenwerking met diverse sociale partners logistieke processen. Hierdoor zijn we in staat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een passende plek te bieden in onze bedrijfsvoering en in sommige gevallen zelfs duurzaam in dienst te houden. Inmiddels werken we langer dan 5 jaar samen en hebben we al meer dan 60 mensen een werkplek kunnen bieden bij Kramp.

En op de korte termijn. Wat zijn jullie prioriteiten?

We zijn dag in dag uit bezig met het verbeteren van de business, dat stopt nooit. Digitalisering is dan ook heel belangrijk. Niet voor niets werken bij KRAMP meer dan 120 man op IT. Maar liefst 95% wordt besteld via de webshop, maar bij maatwerk gaan we altijd om tafel. Onze slogan: It’s that easy willen we continu benadrukken. Met die filosofie willen we ook onze eindgebruikers beter bereiken, bijvoorbeeld de loonwerkers en de boeren. Dit betekent dat we naast de business to business-kanalen ook andere communicatiemiddelen inzetten en zowel global als local opereren. Afgelopen juli werkten we in dat kader samen aan een opvallende activatie op het evenement Zwarte Cross. We plaatsten de grote glijbaan met als thema: Do Your Own Stunt!, we sponsorden de crossers, leverden onderdelen en nodigden klanten uit de Zwarte Cross maximaal te beleven. Hiernaast werken we hard aan de uitstraling van onze dertig tot vijfendertig shops in Nederland. Hierbij ligt de nadruk op een duidelijke en aantrekkelijke branding van het merk.

Super gaaf natuurlijk, wij hebben ook wel wat met de cross bij CONRAD. Dat wist je.

Ja, het past bij de markt waarin we werken. Actief richting de doelgroep. En ik zie CONRAD dat ook doen. Ook jullie hebben een duidelijke visie waarmee groei wordt gerealiseerd. De eerste omzetcijfers van CONRAD bij KRAMP komen uit 2001. Het totale orderbedrag was toen 106,40. Hoewel CONRAD natuurlijk al een serieuze organisatie was, zie ik door de afgelopen jaren heen een prachtig bedrijf dat groots aanpakt om in de toekomst te kunnen blijven bestaan. Jullie zijn continu bezig met vernieuwing, optimalisatie en professionalisering. Neem alleen al het nieuwe pand.

We leveren inmiddels onvergelijkbaar veel meer aan CONRAD dan het eerste jaar van onze samenwerking. Van mini power packs tot motoren, van lagers to V-snaren en van kogelkranen tot kabelbinders, je kunt het zo gek niet bedenken. Met meer dan 500.000 artikelen is ons aanbod dan ook uniek. En dat betekent gemak voor de klant.

Wij worden daar inderdaad wel blij van. En ook van dit interview trouwens. Dank je voor je tijd en moeite. Ga je nu weer op pad met de radio aan?

Klopt! Ik ben veel onderweg. En het voordeel is dan dat ik mijn eigen muziek op kan zetten. Op kantoor staat eigenlijk altijd Radio 538 op, maar ik luister liever naar Q Music, met als favoriet het foute uur tussen 9-10 uur en de jaren 90 muziek. Hoezo vraag je dat?

Daar komen we later nog een keer op terug.


Terug naar het overzicht
Innovation in drilling equipment

Conrad Stanen B.V.

Adres Escudo 21
8305 BM Emmeloord, NL
Telefoon +31 (0)527 69 71 96
Fax +31 (0)527 61 0194
E-mail info@conrad-stanen.nl
Alle contactgegevens

Bel mij terug

We gaan veilig en zorgvuldig met je gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring

* Verplicht veld