​DE PASSIE VOOR HET ALTIJD IN BEWEGING ZIJN

| We doen veel zelf bij CONRAD, maar maken bewust gebruik van de producten van geselecteerde leveranciers. Een aantal vaste partners zetten we de komende periode graag in het zonnetje. Vandaag is dat de Noordhollandse Motorenrevisie uit Winkel.

SPECIAL DELIVERIES | INTERVIEWS WITH OUR SUPPLIERS

DE PASSIE VOOR HET ALTIJD IN BEWEGING ZIJN

Iedere machine die we bij CONRAD produceren is maatwerk en zo goed als de som der delen, plus dat beetje extra wat onze specialisten toevoegen. We doen veel zelf, maar maken bewust gebruik van de producten van geselecteerde leveranciers. En dat betekent samenwerken, bedenken, doorontwikkelen en vertrouwen op elkaars expertise. Een aantal vaste partners zetten we de komende periode graag in het zonnetje. Omdat we blij zijn met de samenwerking.

Vandaag zijn we bij de Noordhollandse Motorenrevisie BV in Winkel. NHMR opereert internationaal op het gebied van revisie en verkoop van motoren, generatoren, compressoren en onderdelen zowel voor voertuigen, vaartuigen als vaste opstellingen. De organisatie is inmiddels actief in de industrie, agro, automotive, marine en offshore, maar startte in 1975 als revisie specialist in de automotive. Tegenover me zit directeur Quintus Meijer, een bevlogen ondernemer met passie voor meer dan alleen de business. Hij neemt ons mee door zijn bedrijf dat net als Conrad een prachtige historie heeft. Hij vertelt over de golfbewegingen in de business, het vooruitkijken en jezelf en je bedrijf steeds weer opnieuw uitvinden.

Quintus, vertel eens over dat jezelf uitvinden.

“Nadat ik in 1991 de IVA in Driebergen, een kleinschalige business opleiding voor commercieel- en managementgerichte beroepen voor de automotive- en watersportbranche, had afgerond kwam ik vrij snel bij de NHMR terecht. De combinatie van techniek en commercie trok me toen al en dat is eigenlijk nooit veranderd. Toen ik begon was de corebusiness motoren revisie in de automotive branche. In de jaren die volgden werd ons werkgebied steeds breder. We groeiden door van de pleziervaart, naar de beroepsvaart en later naar de industrie, offshore en agri business. Het is een gigantisch breed pallet aan opdrachten geworden en niet alleen in Nederland. Slechts 5% van onze omzet komt uit Noord-Holland, steeds meer business gaat digitaal. Dat bedenk je allemaal niet vooraf. Het zijn niet altijd compleet doordachte strategieën, maar het gaat om kansen pakken, flexibel zijn en meebewegen met de omgeving. Dat geldt ook voor mezelf.”

Hoe ging dat dat in praktijk?

“De markt is continu in beweging, wetgeving, innovatie en trends bepalen de behoefte. Een van dezaken waar we als organisatie tegenaan liepen was het gegeven dat we niet alles konden reviseren. Soms was de motor in kwestie gewoon total loss. In die gevallen stuurden we onze potentiële klant gewoon weer naar huis of verwezen door naar een leverancier. Ik vroeg me af waarom we deze klanten niet zouden kunnen helpen aan een nieuwe motor. En zo startten we rond 1990 met het dealerschap van o.a. YANMAR en FPT Iveco, onderdeel van het Italiaanse CNH Industrial. Prachtige motoren zijn het, ook al hebben we soms wat meer werk aan. Ik heb wel wat met het temperamentvolle en sierlijke Italiaanse, ik kom er ook privé graag.” Quintus wijst me op de grote foto aan de muur met een paar aansprekende Italiaanse klassiekers op een rustiek pleintje ergens in het Italiaanse. Zijn Maserati Biturbo Spyder cabrio glimt in het zomerse licht.

“TERUGSCHAKELEN, GAS GEVEN, ACCELEREREN. STILSTAAN IS GEEN OPTIE.”

“Rond 1994/1995 werd het me duidelijk dat LPG de toekomst niet zou hebben in de automotive. De toenmalige eigenaar dacht daar op dat moment nog anders over. Hij gaf me een keuze. “Als jij het allemaal zo goed weet, ga het dan maar doen.” Ik kreeg de kans om de aandelen over te nemen en samen met een techneut die binnen het bedrijf werkte gingen we in 1996 van start. We groeiden in tien jaar tijd met het bedrijf van acht naar twintig man en het ging goed. Mijn compagnon richtte zich op de scheepvaart en we openden zelfs een vestiging in Azerbeidzjan. Zelf richtte ik mij met name op de warmtekracht (aardgas)markt. Totdat de prijs van gas omhoog ging. Net zo snel als we gegroeid waren moesten we weer terugschakelen.”

Is dat niet verschrikkelijk moeilijk?
Natuurlijk komt daar veel gevoel bij kijken. Veranderingen zijn altijd spannend. Mijn compagnon besloot na 15 jaar samen ondernemen te stoppen in 2010 en dat betekent weer een andere dynamiek. Ik heb gelukkig een heel trouw team om me heen met specialisten en daar ben ik enorm blij mee. Dat mensen hier meer dan 40 jaar werken, dat betekent wel iets. Het werk, maar ook het team zitten in mijn hart. Dat ondernemen, dat steeds weer innoveren en opnieuw jezelf uitvinden dat wil je ook delen met mensen. Ook met Bram Muurlink (directeur van Conrad Stanen) heb ik dat soort gesprekken van tijd tot tijd. We denken niet altijd hetzelfde, maar we kunnen leren van elkaar. Dat maakt ondernemen bovendien nog leuker.

Onze relatie begon in 2010 trouwens ook met het sparren over oplossingen. Conrad bouwde al eerder FPT-Iveco motoren in. Dat ging op een gegeven moment echter niet zo soepel. Conrad moest snel een specifiek model dieselmotor hebben. Bram belde in zijn zoektocht naar een oplossing ook naar ons op om te vragen of wij aan zo’n motor konden komen. Toen wij enigszins verbaasd vertelden dat we hem gewoon hadden liggen, stapte hij in de auto vanuit Emmeloord en binnen een uurtje stond hij op de stoep. Om een lang verhaal kort te maken: de motor ging naar Emmeloord en werd ingebouwd. Nog geen jaar later, het prille begin van de invoering van strenge emissieeisen, bestelde Conrad de eerstre FPT-Iveco motor met een SCR (uitlaatgassen nabehandeling) systeem. Saillant detail: het was de eerste industrie Iveco motor met een uitlaatgasnabehandelingssysteem in Europa. Dat was het begin van een intensievere samenwerking tussen onze bedrijven.

De laatste jaren hebben vooral onze collega’s steeds meer contact met elkaar. Ik vind het bijzonder om te zien dat ook daar een klik is ontstaan. De wederzijdse specialisten helpen elkaar onderling en sparren over aanpassingen en verbeteringen. Service Coördinator Marco Nijmeijer en Electronic Engineer Sander Smit kennen de lijnen bij ons. Het gaat in zaken doen behalve om kwaliteit vooral om gunning, om persoonlijk contact en om vertrouwen. Vertrouwen dat het geregeld wordt, no matter what. Dat geldt zowel voor Conrad als voor ons.

“De samenwerking met Conrad is om die reden door de jaren heen steeds intensiever geworden, grootser ook. We kopen gestructureerder in, omdat we eerder weten wat er gaat spelen. En we leveren meer dan vroeger vanwege de groei en de verbreding van ons dienstenpakket. Daarin zie je parallellen in de ontwikkeling, zoals de noodzakelijke procesmatige verbeteringen bij de groei, het toevoegen van een managementlaag, het gebruik van een Kardex-systeem en de rol van ons als directeur-eigenaar.

Ook NHMR is continu bezig met innovatie. Quintus neemt ons mee door het pand en laat ons de verschillende afdelingen zien. We lopen achterlangs de strakke servicebalie naar de werkplaats met een veelvoud aan testapparatuur om de revisie van alle motoren in eigen beheer uit te kunnen voeren. Maar er gebeurt meer. Slijpen, frezen, kotteren, honen, reinigen, het wordt allemaal in eigen beheer uitgevoerd. Het nieuwe paradepaardje is de Dynostar testcabine, een indrukwekkende testbank voorzien van een op maat gemaakte operatiekamer, afzuiging en alles wat nodig is om een veilige en gezonde werksituatie te creëren. Deze Dynoroom is state of the art en zorgt ervoor dat motoren sneller, controleerbaar en in allerlei condities kunnen worden getest. We lopen snel door, naar de opslag van gereviseerde motoren en ik waan me in een Pixar film met robots. Trots staan ze in de schappen en vol bewondering kijk ik rond. Wat een prachtig bedrijf. En wat een mooie duurzame gedachte eigenlijk: reviseren. Waardeer het. Repareer het. Volgens SIRE is er een landelijke campagne voor nodig. Hier in de polder is dat al lang gemeengoed.

Bij NHMR gaan ze voor de lange rit, over bergen en door dalen. En dan is het helemaal niet verkeerd om onderweg te genieten van het uitzicht. Ik droom weg met het beeld van Italiaanse landschappen met grote landhuizen, cipressen langs de oprijlanen en lange gedekte tafels in de tuinen. Daar waar passie, liefde en samenzijn centraal staan. De motor brult als ik gas geef richting huis.


Terug naar het overzicht
Innovation in drilling equipment

Conrad Stanen B.V.

Adres Escudo 21
8305 BM Emmeloord, NL
Telefoon +31 (0)527 69 71 96
Fax +31 (0)527 61 0194
E-mail info@conrad-stanen.nl
Alle contactgegevens

Bel mij terug

We gaan veilig en zorgvuldig met je gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring

* Verplicht veld